Är det så att var sak som underlättar för mig gör det tyngre för någon annan? Finns det en sådan korrelation? Varifrån kommer kraften som förflyttar mig?
Under ett helt år dokumenterar jag månad för månad alla mina resor. Varje liten cykeltur och bilutflykt. Varje härlig tur med Gotlandsfärjan och hämtning av barn på badminton. Jag vill ta reda på hur mycket koldioxid mina resor genererar. Jag vill försöka förstå och lära mig mer om denna osynliga men problematiska gas som påverkar klimatet och förutsättningen för liv. Två ton koldioxid per person och år sägs ofta vara en hållbar siffra. En vikt som naturen klarar bära utan att klimatet förändras. Hur mycket koldioxid kommer då från mina resor och hur ser avtrycket ut på naturen?
Med en träningsklocka har jag mätt varje sträcka och med en kalkylator räknat ut vikten koldioxid per månad. Sen plockar jag växter och lägger under en vikt som är lika tung som mängden koldioxid jag släppt ut. De platta växterna kan liknas vid ett herbarium som vanligtvis används för studier i botanik. Men jag skapar ett herbarium baserat på okunskap.
Poeten Jonas Gren har poängterat vikten av att känna blommornas namn men jag vet sällan vad växterna heter, än mindre vad de har för egenskaper. Trots att vi är del av samma ekosystem så vet jag väldigt lite om dem och hur vi påverkar varandra. Och utan den kunskapen har jag inte empati nog för att ta bättre hand om dem.
Ett annat fysiskt resultat av det här undersökandet är tunga skulpturer. Skulpturer där du får känna på hur mycket mina utsläpp väger. Skulpturerna väger mellan 150 och 200 kg och är formade som cirkeldiagram. Den fyllda delen är den del av min månads transporter som är drivna av fossila bränslen. Den öppna delen är den del där jag tagit mig fram med muskelkraft eller el.
Det är den här tyngden jag lämnar till någon annan bära. Orkar naturen bära mig? Om inte, vem är det då jag trycker ner?
Processen
Insamlandet av data och växter pågår under hela 2020. Jag cyklar så mycket jag kan. Vi är fem i familjen och när vi kör bil kör vi en Wolksvagen laddhybrid. Ett ungefärligt snitt med blandad körning efter ett halvårs mätning är 0,35 liter milen. I mina räkneexempel har jag räknat med ett snitt på 0,4 liter milen då jag ibland kör själv, ibland åker med andra och ibland åker kollektivt.
Insamlandet av data och växter pågår under hela 2020. Jag cyklar så mycket jag kan. Vi är fem i familjen och när vi kör bil kör vi en Wolksvagen laddhybrid. Ett ungefärligt snitt med blandad körning efter ett halvårs mätning är 0,35 liter milen. I mina räkneexempel har jag räknat med ett snitt på 0,4 liter milen då jag ibland kör själv, ibland åker med andra och ibland åker kollektivt.
Följ alla mina resor på min profil på Polar flow
Beräkningarna för vikten har jag gjort på siten Utsläppsrätt.se.
Fysiken bakom förbränningen
Ett kilo bensin som vid förbränning reagerar med syre genererar tre ggr så mycket koldioxid
Källa: Fragelada
Ett kilo bensin som vid förbränning reagerar med syre genererar tre ggr så mycket koldioxid
Källa: Fragelada
Det konstnärliga resultatet
Jag arbetar parallellt med olika sätt att sätta samman materialet som i skrivande stund består av fakta, bilder, filmer, skulpturer, torkade växter och fotografier.
Jag arbetar parallellt med olika sätt att sätta samman materialet som i skrivande stund består av fakta, bilder, filmer, skulpturer, torkade växter och fotografier.
Läs mer om projektet och se fler bilder från processen på Instagramkontot.
Utställningar
Projektet visas i liten skala utomhus tillsammans med andra konstnärer på bryggeriet i Nora tillsammans med Nora Art. Start vecka 28 2020.
Projektet visas i liten skala utomhus tillsammans med andra konstnärer på bryggeriet i Nora tillsammans med Nora Art. Start vecka 28 2020.
Just nu finns inga fler planerade utställningar men kontakta mig gärna om du vill visa projektet.